Salgsmanual på 1-2-3

En godt balansert salgsmanual kan være et godt verktøy for suksessfulle forhandlinger. Vi vil derfor komme med noen tips som kan styrke selgers prestasjon, og tydeliggjøre selgers arbeidsoppgaver og prosess.
SALGS-MANUAL-PNG
Salgsmanual Yesboss

Det er en selvfølge som bedrift å ønske at potensiell selger skal representere dere så godt som mulig. Man er kanskje fristet til å presentere tydelige instrukser og fremgangsmåter, selv om dette ikke alltid er nødvendig for å gjennomføre suksessfulle salg.

Det er viktig å gi spillerom for kreativitet, slik at selger kan prestere slik selger presterer best. En godt balansert salgsmanual kan være et godt verktøy for suksessfulle forhandlinger. Vi vil derfor komme med noen tips som kan styrke selgers prestasjon, og tydeliggjøre selgers arbeidsoppgaver og prosess.

Hvor godt skal selger kjenne produktet?

Hvor godt selger skal kjenne produktet vil være viktig å avklare på forhånd. Slik vil selger få en bedre forståelse av hva som kreves for å selge produktet deres. Et godt tips her er å betale frilanser et par timer for opplæring eller innstudering av tilsendt salgsmaterial. Dette vil bedre selgers prestasjon i møte med potensielle kunder for din bedrift.

Hvilke salgskanaler preferes?

Dersom dere har noen prefererte kanaler kan dette gjerne oppgis. Dette vil bidra til at dere treffer selgere med riktig kompetanse for salgsformen, slik at selger lettere kan nå målene dere ønsker. Dette er viktig dersom dere ønsker å benytte dere av spesifikke nettverk som kan være lønnsomt for bedriftens vekst. Her er noen forsalg på salgskanaler som gjerne kan oppgis i salgsmanualen:

  • Familie, venner og kjente.
  • Nettverk av tidligere kolleager og foretningsforbindelser
  • Sosiale nettverk gjennom sosiale medier.
  • Kalde henvendelser

Dersom dere ønsker å benytte dere av kalde henvendelser kan det være nyttig å gi selger informasjon om hvordan han skal fremtre. Dette kan dere gjøre ved å formulere en klar åpnings-monolog, eller informere om fremgangsmåte.

For eksempel:

«Jeg ønsket å komme i kontakt med dere på vegne av Yesboss Norge. Vi er en plattform som leverer trygg levering av frilansere eller kunnskapsarbeidere til bedrifter. Dersom dere har behov for frilansere til å gjennomføre oppgaver for dere, så bidrar denne plattformen til at prosessen går raskere, billigere og tryggere.»

Hvordan ønsker dere frilanser skal presentere bedriften?

Her kan det være nyttig å oppgi noen punkter i hvordan dere som bedrift ønsker å bli presentert. Dette kan være punkter som:

  • Vær høflig og imøtekommende
  • Fokuser på kundens behov. Still spørsmål.
  • Avslutt alltid med en forespørsel om muligheten for å kontakte kunden på et senere tidspunkt

Kontraktinngåelse

Sist men ikke minst så viktig, er hvilket mål dere setter for selgeren. Ønsker dere at selger skal ha inngått en avtale med potensielle kunder og fullført salget for betaling, eller er det nok med at frilans-selger kun har varmet opp kundene for dere? Et klart mål for hva oppdraget innebærer vil være viktig for å oppnå det dere ønsker fra frilans-selgeren. Slik at dere kan avklare dette på forhånd med tanke på betaling og bonus.

Dette kan for eksempel være:

  • Betaling per kontakt med signatur / gjennomført salg.
  • Betaling for booking av et møte, der bedrift blir satt opp med potensiell kunde.
  • Betaling for annet relatert salgsarbeid som kalde henvendelser, research og lignende forarbeid.

Dersom du trenger mer informasjon angående gjennnføring av Salg, og frilans-selgere anbefaler jeg deg å sjekke ut dette innlegget på Yesboss.no.

Del innlegget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Back to top